Blog

Service kwaliteit garanderen voor gedifferentieerde klantresultaten

Onderbreek me als je dit al gehoord hebt. 

De gigantische machine van een fabriekseigenaar die de widgets van zijn bedrijf maakt gaat kapot, dus hij belt een technicus om het te repareren. Bij aankomst loopt de technicus een paar minuten rond de machine en slaat dan een keer met een hamer. De machine gaat meteen weer aan.

Een paar dagen later krijgt de fabriekseigenaar een rekening van 5.000 dollar. Verbaasd belt hij de technicus op om uitleg en een specificatie van de kosten te vragen voor zo'n eenvoudige oplossing. De vermelding luidt:

  • Hamer: $1
  • Weten waar je de machine moet raken met de hamer: 4.999 dollar...

Denk aan het moderne IP-netwerk van vandaag, zoals die grote machine in de fabriek. Behalve dat het meer lijkt alsof er 1000 van zulke machines zijn... over de hele wereld... en ze hebben allemaal tegelijk aandacht nodig. En als er iets mis lijkt te zijn waar de machine zich bevindt, terwijl alle systemen lijken te werken maar de eindproducten niet goed zijn, hoe kom je er dan achter wat er mis is? Op elk moment kunnen er miljoenen verschillende lenen in één keer op dat netwerk werken - van de radiotorens tot de IP-toegangslaag, de metro/edge en uiteindelijk de kern - om dingen te doen zoals Netflix streamen, een lunch bestellen via Thuisbezorgt, of om je bedrijf een manier te geven om een geweldige Zoom-ervaring te leveren aan een volledig team op afstand.

Service Providers moeten transformeren

Deze diensten zijn het kloppend hart van de moderne dienstverlener geworden. Waar het ooit voldoende was om gewoon te dienen als verkeersleider naar het internet, is het economisch gezien niet meer haalbaar om dat bedrijfsmodel in stand te houden. Service providers moeten transformeren om meer dan alleen basis connectiviteit te leveren, net zo vanzelfsprekend en snel als het is, en concurrerend blijven door nieuwe inkomstenbronnen te genereren uit nieuwe service ervaringen.

Maar dat netwerk achter de schermen is oneindig veel complexer geworden en gedistribueerd doordat diensten en applicaties zijn geëvolueerd naar zaken als het IoT, cloud gaming, 5G en kunstmatige intelligentie. Het ergste van alles is dat er geen duidelijk verband is tussen diensten op een hoger niveau en de onderliggende infrastructuur die ze doorkruisen. En als gevolg daarvan is het bijna onmogelijk om handmatig alles bij te houden wat er binnen dit steeds complexer wordende systeem fout kan gaan om de verwachte servicebeleving gedurende de gehele levenscyclus te behouden.

Hoe kom je erachter wat er mis is en sla je hem met die spreekwoordelijke hamer?

Om dit op te lossen, kondigde Juniper Networks aan dat het van plan is om Netrounds, een programmeerbaar, op software gebaseerd actief test- en service garantie platform dat geschikt is voor vaste en mobiele netwerken, over te nemen voor de gehele levenscyclus van de dienst. Service providers hebben automatisering nodig om te kunnen schalen, en de oplossing van Netrounds kan echte inzichten bieden die daarvoor nodig zijn. Het slaat een brug tussen de ontbrekende schakel tussen diensten en netwerken en biedt zekerheid over de kwaliteit van de servicebeleving vanuit een klantperspectief, met inzicht in waar de problemen vandaan komen als het mis gaat.

Netrounds' innovatieve verkeersgenererende test-agenten laten dienstverleners zich nooit meer zorgen maken of een nieuwe dienst wel werkt voor de implementatie, door de end-to-end kwaliteit van de ervaring van de klant te valideren door middel van actieve service-layer testing. En als de diensten eenmaal operationeel zijn, verzekeren de actieve testagenten van Netrounds de beloofde serviceniveaus door de juiste KPI's in realtime te bewaken om een goede klantervaring te leveren gedurende de gehele levenscyclus van de dienst.

De Netrounds-oplossing is volledig softwarematig, wat een snelle en flexibele inzet in zowel fysieke transportnetwerken als in de cloud mogelijk maakt. Bovendien zorgt het voor actieve testen die positief bevestigen en verzekeren dat een dienst goed operationeel is. In tegenstelling tot andere oplossingen die slechts passieve monitoring bieden, waarbij alleen de gebruikte protocollen en diensten worden beschreven, controleert Netrounds daadwerkelijk of deze werken zoals verwacht vanuit het perspectief van de klant.

Juniper heeft we een reis gemaakt om het netwerk te automatiseren en zo een drastisch grotere operationele eenvoud te brengen voor service providers en te zorgen voor service ervaring voor de eindgebruikers. Want ondanks de verbazingwekkende groei en innovatie die het internet de afgelopen twee decennia voor de wereld heeft opgeleverd, heeft het allemaal plaatsgemaakt voor een ander onbedoeld gevolg: complexiteit.

Netrounds vult de bestaande automatiseringsmogelijkheden van Juniper aan om het leven van de netwerkexploitanten te vergemakkelijken en ervoor te zorgen dat de eindgebruikers een uitstekende service beleving hebben.

Stel je voor dat je in staat bent om een grootschalig 5G RAN te simuleren voordat je het daadwerkelijk inzet. Of dat je kunt uitzoeken of de nieuwe clouddienst echt een edge compute nodig heeft om lage latentie doelen te bereiken. Misschien zit er een storing in de video, SD-WAN of internetdienst en wil je het probleem lokaliseren en oplossen voordat geïrriteerde klanten je helpdesk en Twitter feed beginnen te overspoelen. Of stel dat je er zeker van kunt zijn dat je nieuwe bedrijfsservice binnen gecontracteerde SLA's zit voordat je klanten beginnen te vragen om compensatie voor het niet nakomen van SLA-verplichtingen?

Netrounds met Juniper verplaatst dit alles van de verbeelding naar de werkelijkheid.

Een bepaalde dienst raakt niet slechts een deel van het netwerk en serviceproviders moeten inzichtelijk en geautomatiseerd zijn om de kwaliteit van de dienstverlening over het gehele wereldwijde netwerk te waarborgen. Bij Juniper zijn ze van mening dat dit automatiseringsniveau absoluut noodzakelijk is om grootschalige netwerkproviders in staat te stellen zichzelf te transformeren voor de volgende generatie van netwerken.

Dus, het garanderen van service ervaring en het vereenvoudigen van operaties met netwerken die zo groot, dynamisch en complex zijn geworden, betekent niet alleen dat je weet waar je met een hamer moet slaan, maar ook dat je die hamer moet laten weten waar je moet slaan... geheel zelfstandig.

Brendan Gibbs, Juniper Networks - 18 november 2020

Expert Blog

Wil je meer weten over dit onderwerp, of heb je specifieke vragen? Aarzel dan niet en reik uit! Spreek met een oplossingsdeskundige of architect. Bel ons op of laat een bericht achter. Ons team staat klaar voor jouw vragen.

Brendan Gibbs
Vice President, Automated WAN Solutions bij Juniper Networks

Juniper Networks

Juniper Networks ontwikkelt innovatieve technologieën waarmee onze klanten hun ideeën kunnen realiseren, hun concurrentiepositie kunnen versterken en successen kunnen behalen in een wereld die aan constante verandering onderhevig is.

Pagina delen:

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met ons gebruik van cookies. Lees meer.